Voor het einde van het jaar kunt u wellicht wat belasting besparen met deze box 3 belastingtips. NB deze tips zijn natuurlijk wel situatie-afhankelijk, bij twijfel graag even advies inwinnen.

1.      Uitgaven in 2019 plannen

Als u meer vermogen heeft dan 30.846 euro of samen met uw partner meer dan 61.692 euro, dan kan het verstandig zijn om wat geld uit te geven aan zaken die niet meetellen voor box 3. Ook kunt u geplande uitgaven wellicht beter in december betalen dan in het nieuwe jaar. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een auto, een verbouwing, meubels, zonnepanelen of vakanties.

2.      Contanten opnemen

Er geldt in box 3 een vrijstelling voor contant geld en waardebonnen. De vrijstelling bedraagt 542 euro per persoon. Daar kan uw klant ook nog gebruik van maken om het box 3-vermogen te verlagen. Heb je minderjarige kinderen? Dan geldt deze vrijstelling ook per kind.

Lees meer

Binnenkort ontvangen alle eenmanszaken een nieuw btw identificatienummer (btw-id) welke zij op hun facturen, website, brieven etc. dienen te vermelden. Het oude btw nummer wordt het omzetbelastingnummer, deze blijft u gebruiken bij contact met de belastingdienst.

Nieuw btw-id

U als ondernemer dient vanaf 1-1-2020 het nieuwe btw-id te gebruiken. Pas dus tijdig uw facturen en andere communicatiemiddelen aan!

Daarnaast is het van belang u het nieuwe btw-id deelt met ons, dan passen wij dit aan in onze administratie.

Zaken doen binnen de EU

Vanaf 1 januari 2020 is het nieuwe btw-id te verifiëren in het uitwisselingssysteem voor btw-informatie (VIES).

Meer over het nieuwe btw identificatienummer vindt u terug bij de belastingdienst

Aftrek rente en kosten eigenwoningschuld: bewaar alle facturen zolang uw hypotheek loopt!

Heeft u wel eens geld geleend/hypotheek verhoogd voor een verbouwing? Uiteraard geeft u deze rente aan als aftrekbare eigenwoningrente, maar wist u ook dat de belastingdienst na jaren om de verbouwingsbonnen kan vragen en de aftrek kan herzien als u de facturen niet meer heeft? Aan u om te bewijzen dat de lening is aangegaan voor verbetering of onderhoud eigen woning, dit blijkt uit onderstaande uitspraak van 19 april 2019.

Dus ons advies: lening aangegaan voor een verbouwing? Bewaar alle facturen zolang uw hypotheek loopt!

Lees meer

Het lage btw tarief wordt per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Waar moet u rekening mee houden? Wellicht is er voor u een klein voordeel te behalen? Offertes en facturering Vanaf 1-1-2019 dient u 9% btw in rekening te brengen. Zet deze datum dus in de agenda en vermeld het nieuwe tarief […]

EU BTW terugvragen

Vraag buitenlandse btw 2017 terug vóór 1 oktober 2018 BTW terugvragen uit een EU-land kan onder de volgende voorwaarden: De onderneming is in Nederland gevestigd. In het EU-land waar de btw wordt teruggevraagd, wordt geen btw-aangifte gedaan. De goederen en diensten zijn gebruikt voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten. Kijk op Inloggegevens voor terugvragen btw uit EU-landen of […]

KvK uittreksels gratis inzien!

Sinds juli kun je met de Kamer van Koophandel (KvK) app gratis uittreksels inzien, wel 30 per jaar. Dat maakt de stap naar het Handelsregister een stuk makkelijker. Persoonlijk heb ik dan ook al meer opgevraagd dan wanneer ik zou moeten betalen. Ik hoop dat meer ondernemers dit gaan doen, want het is goed om te weten met wie je zaken doet, wie bevoegd is, wie je concurrent is etc.

Download de KvK app hieronder:

Lees meer

BTW administratie factuur en aangifte

De Belastingdienst heeft btw-plichtigen, die minimaal één jaar geen btw aan de Belastingdienst hebben betaald of teruggevraagd, onlangs een brief gestuurd. De Belastingdienst gaat er gemakshalve van uit dat de onderneming is gestopt, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Brief ontvangen?

Heeft u zo’n de brief ontvangen? Neem dan direct contact met ons op, dan kunnen wij ervoor zorgen dat uw btw nummer niet wordt afgevoerd. Wel moet er een gegronde reden zijn voor de nihil aangiften: bedrijfseconomisch dan wel regeling, ontheffing van administratieve verplichtingen of vrijstelling.

Per 1 juli 2017 kunnen grote ondernemingen u als kleine ondernemer geen extreem lange betaaltermijnen meer voorschotelen. Zestig dagen is het maximum en dat is lang zat naar ons idee. Huidige overeenkomsten met langere betaaltermijnen dan 60 dagen worden nietig verklaard, hiervoor gaat de standaardtermijn van 30 dagen gelden.

Meer hierover vindt u op het ondernemersplein.

NB Per 1 juli verandert er nog meer, waaronder het uitfaseren van het pensioen in eigen beheer, maar daar hebben we u natuurlijk al persoonlijk over benaderd. U kunt alles teruglezen op deze pagina, Wetswijzigingen 1 juli 2017.